dimarts, 9 de juliol de 2013

Acta de la 4a assemblea veïnal (2013/06/08)

IV assemblea veïnal. Fotografia: La Veu de l'Alcalatén.


Hora d’inici: 18:00 hores. Assistents 75 persones.



ORDRE DEL DIA

1- Lectura  de l’acta de l’assemblea anterior.

2- Informacions vàries.

3- Comentaris sobre la reunió informativa convocada per l’EG el 18 de maig de 2013.

4- Anàlisi de la proposta de consulta popular o enquesta de l’EG.

5- Propostes a desenvolupar durant l’estiu i endavant.

6- Torn obert de paraula.



1- Lectura  de l’acta de l’assemblea anterior

Es llig l’acta de l’assemblea anterior i s’aprova per unanimitat amb la proposta d’afegir els noms de les associacions del poble que han signat el manifest contra la mina:

- Club de Caçadors.

- Associació de Veïns del Mas d’Avall.

- Associació de Veïns de la Urbanització.

- Associació Cultural la Fontanella.

- Associació de Mares i Pares d’Alumnes del CEIP Sant Pere Màrtir de Costur.



2- Informacions vàries

2.1.- Compareixença davant a la Comissió Jurídica i d’Interpretació Reglamentària del CVC.

El passat dia 13/05/2013 Josep-Miquel Ribés, acompanyat per Isabel Ríos, va comparéixer davant del la Comissió Jurídica i d’Interpretació Reglamentària del Consell Valencià de Cultura per explicar i defensar el dossier La Bassa Roja: un paratge singular del terme de Costur.

L’exposició va durar mitja hora i posteriorment es va obrir un torn de paraula en el qual, durant vint minuts més, els membres de la Comissió van formular les preguntes sobre el tema que van considerar pertinents per aclarir dubtes i ampliar informació sobre el paratge i sobre la possible explotació minera.

L’objectiu de la compareixença va ser, com es va explicar a l’assemblea del dia 11 de maig, sol·licitar del CVC un informe favorable a la conservació del paratge de la Bassa Roja tenint en compte els valors mediambientals i culturals presents al pla i que es malmetran si prospera el projecte miner.

Cal dir que els membres de la Comissió, i d’altres que no ho són però que hi eren presents com ara el Sr. Grisolia president del CVC, es van mostrar força interessats en el tema.


2.2.- L’Alcalatén: territori intel·ligent

S’informa als assistents que diversos municipis de la comarca s’estan coordinant per tirar endavant un projecte organitzat per la Diputació de Castelló i la Universitat Jaume I amb dos objectius principals:

- Desenvolupament d’iniciatives per a la recerca de treball autòcton a la comarca.

- Potenciar el paisatge i altres recursos comarcals.

Ja s’ha fet una reunió amb totes les associacions del poble, en què es van explicar els objectius del projecte. La primera fase és conèixer a la gent dels pobles, les seves idees i les seves ganes de participar en un projecte d'aquest tipus per poder iniciar el projecte.

La propera reunió, amb tots els pobles de la comarca tindrà lloc el dijous 20 de juny a l’Alcora.

També s’informa sobre la creació d’un grup de treball que s’ha creat a Costur per a treballar sobre el patrimoni local. El grup s’ha creat a partir d’un curs de catalogació del patrimoni organitzat per l’Associació Cultural La Fontanella i impartit per especialistes de la Universitat Jaume I. El primer tema que es treballarà serà l’aigua i el seu aprofitament. S’anima a la gent a unir-se al grup.

També s’informa sobre la propera celebració d’un curs de cooperativisme organitzat també per l’Associació Cultural la Fontanella, que es portarà a terme a Costur durant el primer cap de setmana de juliol. La informació detallada sobre el curs (horaris concrets, matrícula, preu...) es difondrà mitjançant cartells i xarxes socials.


2.3.- Mostra Cultural de l’Alcalatén.

La Plataforma NO a la Contaminació va posar una caseta a la Mostra Cultural de l’Alcalatén que es va celebrar l’1 de juny a Figueroles. L’objectiu era conscienciar la població sobre les conseqüències pernicioses que projectes com la incineradora de l’Alcora, el fracking a les comarques del nord de Castelló i la mina de la Bassa Roja tindran sobre el conjunt de la població. A més es va vendre loteria de la Plataforma en general i adhesius de la Secció de Costur per a aconseguir finançament per a poder pagar les despeses que ocasiona el funcionament de la Plataforma. La venda de les paperetes va estar bé, d’adhesius no se’n van vendre tants com esperàvem però sí que vam aconseguir l’objectiu principal que era informar.



3- Comentaris sobre la reunió convocada per l’EG el 18 de maig de 2013.

3.1.- L’EG no va oferir informació nova significativa sobre la mina a la Bassa Roja. Tota la informació que es va oferir sobre el projecte, sobre el pros i contres... ja l’havia donada la Plataforma a les assemblees veïnals tret que l’Ajuntament va dir que CAPLANSA hauria de pagar un cànon comunitari de 350.000€ per la construcció del nou accés a la Bassa Roja. L’únic fet destaclable va ser que l’EG va anunciar la celebració d’una consulta / enquesta sobre la qual es parlarà en el següent punt de l’ordre del dia.

3.2- Ha de quedar clar que si l’explotació minera de la Bassa Roja és un problema que preocupa al poble, la culpa no és de la Plataforma No a la Contaminació Secció Costur. El responsable únic és l’Equip de Govern de l’Ajuntament de Costur per haver tret a licitació l'explotació minera de la Bassa Roja i haver recolzat el projecte sense haver donat cap explicació fins que no s’ha vist obligat per la pressió de la PNC Secció Costur i l’assemblea veïnal. La PNC s’ha limitat a demanar informació a la Conselleria d’Indústria i a l’Ajuntament i oferir-la al poble mitjançant els procediments legals que tenim al nostre abast per a intentar parar el projecte.

3.3- En aquesta reunió, l'equip de govern va retraure a la PNC Secció Costur que no els haguerem convidat a les assemblees veïnals. Però no és de bona voluntat aquesta recriminació perquè:

a) Qui tenia l’obligació democràtica d’informar al poble sobre tots els aspectes relacionats amb l’explotació minera de la Bassa Roja era, i és, l’Equip de Govern de l’Ajuntament de Costur i ho hauria d’haver fet des de l’any 2007. Recordem que és a l’estiu d’aquest any quan CAPLANSA s’adreça formalment a l’Ajuntament per a demanar el permís per a la realització de sondejos d’investigació minera i el certificat de compatibilitat urbanística. La reunió informativa es va convocar única i exclusivament perquè la pressió ciutadana ha obligat l’EG a pronunciar-se públicament i no pas per la més elemental convicció democràtica que hauria d’haver regit un assumpte tan important. La reunió informativa convocada per l’EG va arribar amb sis anys de retard durant els quals hi ha hagut dues campanyes electorals.

b) Si l’EG hagura tingut intenció real d'informar, podria haver-se posat en contacte amb la Plataforma i haguerem pogut organitzar conjuntament les assemblees veïnals. Després de mostrar tan clarament la nul·la intenció d'informar al poble, no es pot intentar fer quedar malament a la Plataforma per haver posat en circulacio la informació i haver-se posicionat en contra del projecte.

c) Finalment, com ja es va manifestar a la reunió informativa convocada per l’EG, la Plataforma no els va convidar perquè l'assemblea era, és i continuarà sent dels i per als veïns i no volíem que els partits polítics en formaren part com a organitzacions. Els membres dels partits polítics i de l’EG poden assistir i intervindre sempre que ho desitgen però com a veïns, a títol individual.

3.4- En aquesta reunió també se’ns va dir que el procediment de recollida de signatures no havia sigut democràtic perquè no `s’havia passat per totes les cases, entre les quals per les dels membres de l'EG i altres persones considerades afins. Davant d’aquesta acusació cal dir:

a) No anar a recollir algunes signatures en contra d'un determinat projecte no significa que la recollida no siga democràtica. En no passar per algunes cases es van voler evitar situacions incòmodes que hagueren pogut ser desagradables i fins i tot interpretades com una provocació.

b) Si que es va passar per algunes cases de membres de l'EG o considerades afins i, en tocar el timbre, es van donar situacions no criticables com aquestes:

- Estar a casa i no obrir la porta.

- Dir que ho havien de consultar.

- Dir que ja havien signat.

- Dir que a causa de la seua situació, creien que no havien de signar...

c) Finalment, és inadequat anar a demanar la signatura en contra d'un projecte com el de la mina de la Bassa Roja, a les persones que des de fa almenys sis anys han fet tot el possible perquè el projecte es duga a terme.

3.5.- L'EG va mostrar sorpresa pel nostre lema “Un altre Costur és possible”, i va manifestar el seu malestar perquè entenen que poden haver persones que entenguen que l’EG no fa les coses bé o que hi ha altres formes de fer-les millor. Cal fer dos aclariments:

a) Aquest lema va néixer amb la il·lusió de tenir un altre Costur sense mines, de tenir un Costur on la gent puga viure al poble i del poble sense posar en perill ni el nostre patrimoni ni la salut dels veïns actuals i futurs. Això suposa buscar, entre tots, amb imaginació i treball, eixides sostenibles que donen vida al poble.

b) Hi ha altres formes de governar, que informin al poble sobre els aspectes importants del seu govern, i que demanen la seva opinió. No a posteriori i forçats, sinó quan és el moment adequat dins de cada procés.

3.6- L’EG es va vincular al resultat de la consulta / enquesta que va proposar a la reunió i va dir que si guanyava el no a la mina iniciaria els tràmits per trencar el contracte amb CAPLANSA tot advertint sobre les repercussions econòmiques que el trencament del contracte podria tenir per a l’Ajuntament de Costur, és a dir, per a tots. La Plataforma vol deixar clar que si l’EG trenca unilateralment el contracte amb CAPLANSA la responsabilitat serà únicament de l’EG que va signar el contracte sense consultar el poble ni informar-lo del projecte miner i no de la Plataforma. Des de la Plaforma pensem que els informes que hem elaborat i presentat juntament amb les al·legacions que encara es poden presentar a l’Estudi d’Impacte Ambiental haurien de ser suficients per a que la Conselleria no informe favorablement l’EIA i fins i tot no autoritze o desaconselle l’explotació. Des de la Plataforma pensem hi ha alternatives al trencament unilateral del contracte i des de fa mesos hi treballem perquè així siga i estem disposats a debatre les possibles solucions amb l’EG i amb els grups polítics de l’oposició de l’Ajuntament de Costur.



4- Anàlisi de la proposa de consulta popular o enquesta proposada per l’EG.

En primer lloc es recorda al assistents que a la III assemblea veïnal celebrada el dia 11/05/2013 es va debatre la possibilitat de plantejar la celebració d’una consulta popular però es va desestimar perquè es va considerar que la Plataforma ja havia fet una enquesta: la recollida de signatures, que va tenir un gran èxit. Tanmateix com se’ns va convidar a anar, anirem i transmetrem els acords presos per l’assemblea veïnal i participarem sempre que les decisions es prenguen per consens de les parts convocades.

A més les consultes populars són instruments regulats per llei. S’explica als assistents quins articles de la Ley 7/1985 de Bases de Régimen Local i quins articles de la Llei 8/2010 de Règim Local de la Comunitat Valenciana regulen la participació ciutadana i les consultes populars. L’ordenament legal obliga els ajuntaments a facilitar informació a la ciutadania (Ley 7/1985 art. 69.1) i explicita que les consultes han de ser demanades per un 20% del cens electoral en el cas d’ajuntaments de menys de 5000 habitants o pel ple de l’Ajuntament que aprovarà i regularà les normes per fer efectiva la participació ciutadana (Ley 7/1985, art. 70bis). Les consultes a més hauran de ser aprovades per la majoria absoluta del Ple de l’Ajuntament i pel Consell de Ministres del Govern de l’Estat (Ley 7/1985, art. 71). La Llei 8/2010 es una transposició de la Ley 7/1985 però a més, a l’article 141.4 parla de l’afavoriment de la participació entre d’altres col·lectius “de les persones amb discapacitat, de les persones majors, dels jóvens i de les persones estrangeres residents al municipi” per tal d’aconseguir “la inclusió social i la plena ciutadania”.

Durant la reunió informativa l’EG va fer referència a una enquesta feta per l’Ajuntament de les Coves de Vinromà. S’explica als assistents com, durant la passada legislatura, l’Ajuntament de les Coves de Vinromà va realitzar dues enquestes sobre dos projectes que es pretenien realitzar al muncipi: una sobre una planta de biogàs i l’altra sobre un circuit de velocitat. Es va fer circular entre els assistents un exemplar d’una de les dues enquestes perquè vegeren quin model de document s’ha fet servir a les Coves. El procediment seguit a les Coves va ser poc més o menys el següent:

  1. Abans d’elaborar les enquestes dues comissions de veïns van anar a veure com funcionen les plantes de biogàs i van visitar els circuits de velocitat de Montmeló (Barcelona) i el de Xest (València). En tots dos casos les comissions van parlar amb les empreses, amb els ajuntaments i amb veïns de les infrastructures.
  2. Posteriorment es van convocar assemblees informatives a les Coves en les quals els veïns van ser informats i van poder preguntar als membres de les respectives comissions els aclariments i dubtes que tenien.
  3. Finalment es van passar les enquestes entre el veïnat amb l’única condició que la resposta no fóra anònima. L’índex de participació va estar al voltant d’un 30% dels habitants majors de 16 anys i en tots dos casos el resultat va ser favorable a la construcció de les infrastructures tot i que per problemes aliens a l’Ajuntament de les Coves cap dels dos s’ha materialitzat.

El 18/05/2013 l’EG va proposar una reunió amb els grups polítics municipals de l’oposició i representants de la PNC Secció Costur per a parlar sobre les condicions en què s’hauria de celebrar la consulta / enquesta proposada tot i que l’EG encara no tenia clar aspectes fonamentals com la composició del cens ja que, com vam comprovar, el Tinent d’Alcalde va oferir diàleg i va reiterar en diverses ocasions que la composició del cens es pactaria amb el grups polítics i la PNC mentre que l’Alcalde el va deixar en evidència diverses vegades en defensar que en la consulta / enquesta només podrien participar les persones que estigueren empadornades. Això sí van coincidir en què participaren els majors de setze anys.

Des d’aquell dia 18/05/2013 han ocorregut els fets següents:

  1. El dia 01/06/2013 la PNC Secció Costur convoca la IV assemblea veïnal per a consensuar amb els assistents les condicions que, segons l’assemblea, hauria de complir la consulta / enquesta proposada per l’EG.
  2. El dimarts dia 04/06/2013 la PNC rep una convocatòria per al dimecres 05/06/2013 per a tractar sobre la consulta / enquesta.
  3. La PNC contesta per escrit que no podem anar fins que no s’haja celebrat l’assemblea de dissabte dia 08 i demana que la reunió s’ajorne una setmana.
  4. L’EG contesta que la reunió no es pot ajornar i que s’ha de celebrar el dia 05.
  5. La PNC es posa en contacte amb els representats del PP i de Compromís per saber si els han convocat i comunicar-los que hem dicidit anar a la reunió però no participar fins que no se celebre l’assemblea del dia 08. Constatem que ens han convocat a tots el mateix dia però a a hores diferents: PP a les 19:00, Compromís a les 20:00 i PNC a les 21:00.
  6. Per motius de força major relacionats amb la salut del Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Costur se suspèn la reunió del dia 05 fins a nova convocatòria.

Com a conseqüència d’aquesta manera d’actuar la PNC creu que el tema és suficientment important com per seure tots junts i debatre’l democràticament. Ens indigna la manera d’actuar de l’EG i creem que no és acceptable. La PNC Secció Costur sotmet a la consideració de l’assemblea veïnal una primera proposta consistent en exigir a l’EG que, quan ens torne a convocar a una reunió, ens convoque a tots el mateix dia i a la mateixa hora per poder exposar les opinions de tots i poder arribar a acords per consens de totes les parts que l’EG va anunciar que participarien per a acordar els termes de la consulta / enquesta. La proposta s’aprova per aclamació i es traslladarà per escrit a l’Equip de Govern.

Un moment de les votacions durant la IV assemblea. Fotografia: La Veu de l'Alcalatén


A continuació se sotmeten a la consideració de l’assemblea els condicions que la PNC creu que hauria de complir la consulta / enquesta proposada per l’EG per a que siguen refrendades, modificades o desestimades pels assistents. Les condicions que segons l’assemblea ha de tindre la consulta enquesta, totes refrendades unànimement per aclamació, són les següents:

PRIMERA: Han de poder votar totes les persones empadronades majors de 16 anys i totes les persones que tinguen propietats rústiques i/o urbanes més les seues parelles (tant si són copropietàries com si no) i els seus fills majors de 16 anys. Caldrà, per tant, confeccionar un cens per a la qual cosa s’haurà de creuar el padró municipal amb els cadastres de rústica i urbana. Aquest cens s’haurà d’exposar públicament al tauler d’anuncis de l’Ajuntament durant un període suficient perquè tots els afectats puguen comprovar si hi ha algun error i aquest puga ser corregit.

SEGONA: Considerem que la consulta / enquesta ha de ser de pregunta única, breu i senzilla i la resposta a la pregunta ha de ser SI, NO, EN BLANC o ABSTENCIÓ.

TERCERA: La consulta s’ha de celebrar en un sol dia com si es tractara d’unes eleccions municipals, amb un muntatge semblant i amb la normativa electoral adaptada per a l’ocasió.

QUARTA: En acabar la jornada es farà el recompte de vots i el resultat es farà públic mitjançant una acta.

CINQUENA: La consulta s’hauria de fer quan hi haja molta gent al poble per a fomentar la participació .Per exemple durant el mes d’agost i si pot ser la setmana abans de festes. S'hauran d'habilitar mecanismes de vot per a la gent que no puga estar present el dia de la votació / enquesta, com per exemple el vot delegat.

SISENA: L’Equip de Govern va dir públicament a la reunió informativa del dia 18 de maig que consideraria vinculant el resultat de la consulta / enquesta i que si el resultat guanyador és el NO A LA MINA, començarà a fer les gestions oportunes per a rescindir el contracte amb CAPLANSA. La PNC Secció Costur respectarà, perquè no pot ser d’altra manera, el resultat de la consulta / enquesta tant si el resultat és SÍ com si és NO, però continuarà fent totes les accions que considere necessàries per a que la normativa vigent en matèria mediambiental i de protecció del patrimoni es complisca estrictament. No ens podem vincular a cap resultat que puga suposar l’incompliment de la legislació vigent. Guanyar o perdre una votació o enquesta no pot suposar l’incompliment de la llei. Per part dels assistents es comenta que la votació haguera tingut sentit abans de la signatura del contracte amb l'empresa, i que fer-la en aquest moment pot portar a contradiccions com que la consulta eixira positiva i que la conselleria rebutjara la sol·licitud per requisits legals.

L’assemblea exigeix que a partir d'ara es mantinga informada a la població de l'avanç i del procés de legalització de la mina i que hi haja total transparència per part de l’Equip de Govern.

S’acorda també comunicar-li a l’Equip de Govern que la PNC i l’assemblea pensem que si la votació es fa abans de conèixer el resultat de la Declaració d’Impacte Ambiental per part de la Conselleria d’Indústria i el resultat és en contra de la mina, l’Equip de Govern no hauria de trencar immediatament i unilateralment el contracte amb CAPLANSA. El que s’hauria de fer en aquest cas es mantenir una altra reunió amb els partits de l'oposició i la PNC per a estudiar entre tots les possibles solucions a la nova situació. La PNC es compromet a col·laborar en la recerca de la millor solució possible perquè en aquest sentit van encaminades totes les accions que s’han dut a terme fins ara: a posar de manifest els valors del paratge i que no siguen destruïts per la mina.

Es fa la proposta, per part de l’assemblea, que l’Ajuntament guarde els diners que cobra a CAPLANSA pel lloguer de la parcel·la, perquè si se li hagueren de reemborsar total o parcialment la quantitat fora els menys elevada possible per a les arques municipals.



5- Propostes a desenvolupar durant l’estiu i endavant.

Es proposen diverses activitats per a fer durant l’estiu com ara:

  • - Xarrades informatives sobre temes relacionats amb les mines i les empreses multinacionals que les exploten.
  • - Fer una excursió a la mina de la Trauanta al terme de Llucena per a veure en quin estat es troba l’explotació.
  • - Fer excursions guiades a la Bassa Roja per veure on estan els avencs, el traçat de les vies pecuàries i altres elements de valor etnològic que hi ha al paratge.
  • - Fer un concurs de fotografia sobre el paratge de la Bassa Roja.



6- Torn obdert de paraula

Durant el torn obert de paraula s’enceta un debat sobre diferents temes relacionats amb la mina alguns dels quals hauran de ser abordats en futures assemblees:

  • - Diferència entre mines de classe A i de classe C.
  • - Si són o poden ser d’utilitat pública i quines.
  • - S’apunta que s’està barrejant documentació referent al permís d’investigació de la classe C amb la sol·licitud d’explotació de la classe A i que caldrà comprovar aquest extrem i les conseqüències que pot tindre.
  • - Es parla sobre si és possible transformar una explotació de classe A en classe C i quines conseqüències podria tindre.
  • - Relació de les mines amb les condicions del  PGOU.
  • - Es torna a parlar sobre possibles irregularitats en el procés.
  • - Es parla sobre les possibles contrapartides econòmiques que podria tindre la rescissió unilateral del contracte i que fins i tot es podria fer una consulta a l’empresa.



Hora d’acabament: 20:00 hores.